Robbie Williams

I samband med större konserter på Nya Ullevi i Göteborg har Göteborgs-Posten under sommartid ofta haft ambitionen att ta fram en specifik konsertbilaga för ibladning. Produktionen av bilagan krävde ofta en potentiell kund som kunde köpa hela upplägget och det uppdraget att hitta kunden hamnade oftast på KAMgruppen med de största affärskontona. I KAM ingick Kreativa Gruppen där jag jobbade som Projektledare/Art Director, som tog fram kreativa konceptuella förslag för pitchen.

Rollen som Art Director var jag en del i det kreativa arbetet tillsammans med övriga ADn i gruppen, med att hitta idéer och ta fram koncept. Ofta köpte kunden förutom bilagan även de kringaktiviteter som föreslogs, såsom event på stan med utdelning av bilagan med ev sampling i stripade bilar och löpsedlar, annonser i tidning, tävling, förfest inför konserten och mycket annat. Alla idéer som togs fram producerades också av oss.

Som Projektledare hade jag helhetsansvar för hela projektet. Inför pitchen med potentiell kund gjorde jag research och sammanställde allt underlag. Senare hade jag produktionsansvar för hela bilagan, tryck och distribution, utdelning på stan med VTDs kolportörer i stripade bilar, kostnadskalkyler, inköp, tryck och beställningar, kontakt med redaktion och ombrytning samt avstämning med kund samt förresten innan konserten på Odins Takterass och mycket mer.

Robbie Williams Konsert Ullevi 1–2/7 2006.
När en potentiell kund skulle hittas för produktion av bilagan, så föll tankarna på trosor när konserten med Robbie Williams kom på tal. Valet av prospektkund var givet – Lindex. Presentationen skedde i en avslappnad lounge miljö där en film från en Robbie Williams konsert rullade i bakgrunden.
Lindex blev överraskade över GPs initiativ och kopplingen mellan Lindex och Robbie. Tajmingen för aktiviteten var perfekt då den låg helt i fas med Lindex kampanjstart för ”we love all bottoms”.

Event på stan hela helgen från lunch till midnatt

  • Två dagars utdelning med samma upplägg
  • Nedcabbade Peugeotbilar stripade med Lindex-logga och för kampanjen framtagen ”Lindex-tatuering”
  • Robbiemusik i bilens högtalare
  • Kvinnliga kolportörer klädda i vita linnen från Lindex med texten ”We love no regrets”
  • Utdelning av bilaga från bilarna
  • Sampling av specialdesignade trosor ihop med bilagan
  • Tävling på annons – vinna en höstgarderob från Lindex
  • Robbie Williams löpsedlar utanför Ullevi efter konserten

Den röda tråden med Robbie Williams upplägget följde med ut i en rad lokala butiksaktiviteter

  • Utdelning av trosor, RW bilaga och tatueringar
  • Röda mattor
  • Uppskyltat med konceptidé
  • Robbie Williams musik i högtalare
  • Personal klädda i vita linnen och fejkade tatueringar

Min roll: Projektledare/AD
Team: Key Account Manager och Kreativa Gruppen (PL, 3 AD)
Program: InDesign, Photoshop, Illustrator, Microsoft 365 (excel, word, PPT)

Trots lagda kampanjer och budgetar, var den kreativa kopplingen mellan Lindex och Robbie Willams så stark att kunden valde att genomföra och vidareutveckla idéerna för att passa ”we love bottoms”-kampanjen

Kristina Ehrenstedt